2002 yılından buyana kesintisiz hizmet

Üye olun yazmaya başlayın ve Çankırı'nın geleceğine siz yön verin. Çankırı Araştırmaları Sitesi [www.cansaati.org]

Forum Anasayfası Forum Anasayfası » Araştırmalar » Şehir Araştırmaları
  Yeni Mesajlar Yeni Mesajlar RSS - Tarih Eğitiminde ÇANKIRI-3
  Yardım Yardım  Forumu Ara   Kayıt Ol Kayıt Ol  Giriş Giriş

Yeni Sayfa 1

Güncel Sitemiz için tıklayınız.

Çankırı Araştırmaları Sitesi Ağustos 2013 3 ncü dönem sitesi

2002 yılından bu güne kesintisiz hizmet veren sitemizin binlerce yazı ve görselin bulunduğu arşivleri

2000-2005 I. Arşiv       2006-2013 II. Arşiv

 


Kilitli ForumTarih Eğitiminde ÇANKIRI-3

 Yanıt Yaz Yanıt Yaz
Yazar
  Konu Arama Konu Arama  Konu Seçenekleri Konu Seçenekleri
Erhan METİN Açılır Kutu Gör
Köşe Yazarı
Köşe Yazarı
Simge
Tarihçi

Kayıt Tarihi: 25.12.2005
Şehir: ÇANKIRI
Status: Aktif Değil
Points: 118
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı Erhan METİN Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Konu: Tarih Eğitiminde ÇANKIRI-3
    Gönderim Zamanı: 27.11.2007 Saat 09:52

Tarih eğitimi içerinde bu mekanların kullanılabileceği köprü başlarını belirleyecek olursak;

 

  

1-Taş Mescid: Anadolu Selçuklu Tarihi (I.Alaaddin Keykubat Dönemi) Selçuklularda Mimari, Anadolu Selçuklu Devletinin Anadolu’da kurduğu Müesseseler gibi konular bu mekanda işlenebilir. Taşmescid (Çankırı Daru’ş-şifası veya Atabey Ferruh Hastanesi) I. Alaaddin Keykubat zamanında ordu kumandanı bulunan Atabey Ferruh tarafından kurulmuştur(1235). 75 santim boyunda olan yazılı kitabesinden başka  Selçuklu tarzı çapraz bir yılan vardır ki bu şimdi tıp tarihi enstitüsü amblemi olarak kullanılmaktadır.[1] Böylece öğrenciler Anadolu Selçuklu Devletinin Mimari özelliklerinden tutun da Alaaddin Keykubat’ın Anadolu’da yaptığı  faaliyetlere kadar olan konular içerisinde geçen her şeyi daha kalıcı olarak öğrenebilecektir. En azından Taş Mescid’in bir ibadet haneden daha ziyade halkın sağlığı için kurulmuş bir hastane olduğunu öğrenecektir.Bugün tıbbın sembolü olan İki başlı yılan ambleminin doğum yerinin de yaşadığı şehir olduğunu bilmek öğrenciyi gururlandıracaktır.

2-Taş Mektep (Selahattin İnal Güzel Sanatlar Lisesi): İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük derslerinde İnkılaplar Kazanımı içerisinde Şapka ve Kılık Kıyafet İnkılabı konusu (Atatürk’ün Çankırı’ya gelişi), Atatürk’ün Kastamonu’ya geçerken Çankırı da konakladığı ve bu okulumuz içerisinde misafir edildiği odada işlenebilir. Ayrıca Atatürk anıtının da bu ziyareti ebedileştirmek için dikildiği anlatılabilir. Öğrenci böylece her gün önünden geçtiği Atatürk anıtının aslında bir anlamı olduğunu anlayacak ve bundan sonra o anıtı gördükçe şapka devrimini, Şapka devrimini hatırladıkça Ata’nın Çankırı ziyaretini ve Şapka inkılabının Kastamonu’da gerçekleştirildiğini unutmayacaktır.

3-Çivitçioğlu ve Buğdaypazarı Medreseleri: Osmanlı Tarihi Derslerinde “Osmanlılarda Eğitim ve Öğretim kazanımı içerisinde medreseler konusu işlenirken bu mekanlar kullanılmalıdır”. Böylece öğrenciler medreselerin hangi mahiyette bir eğitim kurumu olduğunu, bir medrese mimarisinin niteliğini daha yakından ve somut olarak görmüş olacaklardır.Çağdaş eğitim kurumları,  medreseler arasında kıyaslamalarda bulunabileceklerdir. Geçmişten günümüze eğitim kurumlarındaki değişikliği daha iyi anlayabileceklerdir. 

4-Çankırı Araştırmaları Merkezi (Eski Hastane Binası): Yeni restore geçirmiş ve tekrar hayata döndürülmüş olan Eski Osmanlı Konağı şu an Çankırı Araştırmaları Merkezi olarak kullanılmaktadır. İç ve dış dizaynı eski Osmanlı konağı’nın orijinali olabilecek nitelikte yapılmıştır. Bir Osmanlı Ailesinin ikamet ettiği mekan olarak düşünebileceğimiz bu konak Osmanlıda Sosyal ve Kültürel hayat konusu içerisinde kullanılabilir. Öğrenciler bu ortamı gördüklerinde günümüzün 3 oda bir salon, iki oda bir salon, dubleks betonarme ev standartlarının dışında; bahçesi, misafir salonu, yemek salonu, sofası ve ahşap işlemelerin zamana meydan okuduğu o dönemin eşyalarıyla hiçbir ayrıntı atlanmadan dizayn edilmiş bir Osmanlı Konağını görecek   ve bu konakta yaşamış Osmanlı ailesini hayal edeceklerdir.

5-Yaran Evi: Osmanlı Tarihi derslerinde ahilik ve lonca teşkilatları  konusu işlenirken kullanılabilir. Günümüzdeki yaran teşkilatı da aynen Ahilik ve lonca teşkilatlarınınkine benzer kuralları benimsemiştir.[2]  Ahilik teşkilatı ile Yaran teşkilatı arasındaki bağlantı; yaran evinin tarih eğitiminde kullanılmaya başlamasıyla daha rahat kavranmış olacak ve öğrenci günümüze kadar gelmeyi başarmış Yaran ocağının tarihi köklerine inme fırsatını da elde etmiş olacaktır. Ahilik sisteminin bir esnaf teşkilatı olmasının ötesinde; bir ahlak ve terbiye ocağı olduğunu da öğrenmiş olacak ve günümüzdeki yaren ocağı ile bağlantısını daha iyi anlayacaktır.

6-Tarihi Çamaşırhane, Çansaati, Karataş Hamamı, Büyük Camii: Osmanlı Devletinin Anadolu’da toplumun ihtiyacını karşılamak amacıyla kurdurduğu müesseseler arasında  örnek gösterilerek sosyal devlet anlayışının pekiştirilmesi sağlanabilir. Halkın ihtiyaçlarına cevap veren devletlerin sosyal devlet olduğu kazanımı böylece kalıcılık kazanmış olacaktır.

7-İmaret Camii ve Haziresi: Bu cami Candaroğullarından Kasım Bey tarafından 1397 de yaptırılmıştır. Cami’nin bahçesinde Fatih Sultan Mehmet’in Candaroğullar beyliğine gelin gelen kız kardeşinin kabri bulunmaktadır.[3]Tarih eğitimi içerinde bu mekan Anadolu Beylikleri kazanımında,  Candaroğulları beyliği konusu içerisinde kullanılabilir.  Bu mekanda Anadolu Beylikleri ve Candaroğulları konusunu dinleyen öğrenciler bu dönemdeki mimari uslup hakkında bilgi sahibi olacağı gibi öğretmenlerinin bu mekanda anlatacağı Candaroğulları beyliğinin tarihini de daha iyi öğreneceklerdir. 

8-İl Müzesi: Bu mekan özellikle Çankırı tarihine has kalıntıları bünyesinde bulundurduğundan, yerel tarih eğitiminde çok önemli bir yere sahiptir. Özellikle tarih öncesi devirlere, ilkçağ ve ortaçağ dönemine ait kalıntıların burada bulunmasından dolayı, tarih eğitiminin konuları içerinde yer almakta olan Tarih öncesi devirler, Tarihi devirler, Eskiçağ Medeniyetleri, Anadolu Medeniyetleri, Selçuklu Tarihi, Osmanlı Tarihi gibi konuların işlenebileceği bir mekan olarak kullanılabilir.

9-Çankırı  Kalesi: Tarih eğitimi kazanımları içerisinde yer alan Anadolu’nun Türkleşmesi, Malazgirt Savaşı ve Danişmendliler, I. Haçlı Seferi gibi konuları bu mekan içerisinde işlenebilir. Karatekin Bey’in Bu dönem içerisinde Çankırı’nın fethini gerçekleştiren bir Selçuklu Komutanı olduğu anlatılabilir. 1097 de İznik’i ele geçiren haçlıların Yuhhannes komutasındaki bir haçlı ordusu ile Çankırı’ya kadar geldiği, Çankırı Kalesini kuşattığı ve top ateşine tuttukları fakat kalenin konumu itibariyle işgale izin vermediği ve Çankırı savunmasının güçlü olduğundan Haçlıların geri çekilerek Kastamonu üzerine yürüdüğünden bahsedilebilir.[4] Ayrıca Selçuklu Kültür ve Medeniyeti konularının burada işlenmesi de Öğrencilerin Selçuklu Tarihine karşı olan tutumlarını ve kazanım düzeylerini olumlu yönde etkileyecektir. Billur Bey, Feslikan Bey, Saruhan (Sarı Baba), Aksu Bey gibi tarihi şahsiyetlerin, Karatekin Bey’in komutanlarından oldukları anlatılarak; il içerisinde  bulunan, adı geçen komutanlara ait mezarların Çankırı tarihiyle olan bağlantıları ortaya konulabilir.

10-İstiklal Hattı (İnebolu-Kastamonu-Çankırı-Ankara yol güzergahı): Çankırı bölgesinde Osmanlı Devleti’nin ilk ciddi çalışması olan Ankara-İnebolu yolunun yapımına 1887 de başlanmıştır.[5] Bu yol güzergahı şu an tam olarak belirli değildir. Çankırı Tarihi ve Kültüründe,özellikle İstiklal Mücadelesinde bir çok kahramana ve kahramanlığa tanıklık etmiş bu yol;şu an yaşları kemale ermiş Çankırılılar haricide tam olarak bilinmemektedir. Şerife Bacının top mermisinin üzerinde donarak şehadete erdiği yoldur,bu yol güzergahı. Ve yine nice kahraman Türk kadınının fedakarlığına tanık olmuştur. Eğer istenilecek olursa bu yol güzergahı tarihle uğraşan uzmanlar ve canlı tanıklar sayesinde belirlenebilir. Yol;  tarihi dokusuna uygun olarak o dönemi hatırlatan heykeller ve anıtlar ile (cephane çeken kağnılar, cephane konvoyuna eşlik eden atlı subaylar) o geçmiş mücadele yıllarını hatırlatacak şekilde düzenlenebilir. Böylesine dizayn edilen bir  yol’a ise yol demek tarihe hakaret olacağından “İstiklal Hattı” demek Çankırı’nın milli mücadeledeki stratejik konumunu ortaya koyacağı gibi tarih eğitimi içerisinde İstiklal Harbi konusunu işleyecek olan öğrencilerimize de o dönemi yaşatacak tarihi bir atmosfer olacaktır. Tarih terminolojisi içindede “İstiklal Hattı”  sadece bu yolu ifade etmek için kullanılacaktır. Bu konuda yatırım yapabilecek Çankırılılara, Çankırılı iş adamlarına, Çankırı Valiliğine ve Belediyesine bu konuda öncü olabilecekleri mesajını vermek istiyorum. Böyle bir girişimi,Mustafa Kemal Atatürk’e, Kuvay-ı Milliye Ruhuna, ve İstiklal Harbinin kahramanlarına olan bir vefa borcu olarak görebiliriz. Böylesine emek harcanarak vücuda getirilmiş olan bu yol “İstiklal Hattı” Özel günlerde, bayramlarda,sosyal, kültürel ve sportif faaliyetlerde kullanılarak bu faaliyetler vesilesi ile hem halkın tarih bilinci yinelenmiş, hem de Çankırı’nın bu tarihi mirası ön plana çıkartılmış olacaktır. Tarih dersleri içinde görsel ve anlamsal bir materyal olabilecektir.

11-Adliye Sarayı: İnkılap Tarihi derslerinde, Hukuk alanında yapılan inkılaplar konusu içerisinde kullanılabilir. Yalnız adliye sarayının günümüzde faal olarak kullanılıyor olması bu mekanın hafta içi kullanılabilme olasılığını azaltacağından; bu mekanın tarih derslerinde kullanılması, hafta sonlarını içine alacak bir düzenleme ile mümkün olabilir düşüncesindeyim.

12-İstasyon: Osmanlı Tarihi içerisinde II.Abdülhamid’in Demiryolu projesi içersinde kullanılabilir. Tarihi geçmişi üzerinde durularak Çankırı’ya trenin ilk gelişi,halkın trenle ilk tanışması anlatılabilir.

13-Mecbur Efendi Külliyesi: Osmanlı Tarihi derslerinde; Osmanlı Müesseselerinden bahsedilirken, külliye tanımının geçtiği konular içerisinde kullanılabilir.  Böylece öğrenciler külliye’nin ne demek olduğunu; hangi mimari özelliklere sahip olduğunu hem görerek, hem de inceleyerek anlama fırsatını bulmuş olacaktır.

 

Unutulmamalıdır ki günümüzde tarih derslerinin öğrenciler tarafından zor olarak nitelendirilmesindeki sebeplerin başında, tarih dersi konularının kitap dışına çıkmaması ve tarih dersinin  sürekli soyut düşünce perspektifin de işlenmesi, gerçeği gelir. Öğrenci tarih kitabında kendisine ve yaşadığı zamana yabancı gelen bazı terminolojileri anlamlarını dahi bilmeden yüzeysel olarak  ezberlemekte ve o anı kurtarmakla yetinmektedir.

Çankırı Ortaöğretim kurumların da verilmekte olan tarih derslerinde uygulanabilecek olan; Çankırı’nın tarihi ve kültürel mirasını, tarih dersleriyle bütünleştirmeyi amaçlayan daha önce içeriğinden bahsettiğimiz, yerel tarih destekli okul dışı tarih öğretimi öğrencilerimizi ezbercilikten ve yüzeysel öğrenimden kurtarmakla birlikte, Çankırı’nın bir çok yol ve metotla kazandırmaya çalıştığı tarihini ve kültürel kimliğini; hem Çankırı insanına kazandıracak, hem de bu sistemde yetiştireceği öğrencileri vasıtası ile tüm yurda yayma fırsatını da elde edebilecektir.

 

 

Sonuç ve Öneriler

 

  • Çankırı tarihi ve kültürünün geçmişten geleceğe doğru olan aktarımında en etkili rolün tarih eğitimine ait olduğu unutulmamalıdır.
  • Orta öğretim kurumlarında verilmekte olan tarih eğitimi ile yerel tarih arasında ortak köprüler kurmak,  tarih eğitiminin kalitesini ve öğrencilerin öğrenme düzeylerini arttıracağı gibi Çankırı tarihi ve kültürünün;  genç kuşaklara benimsetilerek, geleceğe taşınmasını sağlayacaktır.
  • Çankırı ilinin sahip olduğu tarihi potansiyel (tarihi mekanlar, yaşayan tanıklar, vb) tarih eğitimi içerisinde aktif hale getirilmelidir.
  • Tarih derslerinin programları sene başı zümre toplantılarında Çankırı’nın tarihi potansiyelini en verimli  kullanılabilecek şekilde düzenlenmeli Çankırı ili ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan tarih öğretmenleri bu toplantılarda bu mekanları kullanacakları yeri ve zamanını tayin ederek eğitim öğretim yılı içerisinde kaynaklanabilecek çakışma ve karışıklıklara meydan vermemelidir.
  • Öğrencilerle bu mekanlarda işlenen her dersin sonunda öğrencilerden işlenen konu ve anlatılanlarla ilgili bir rapor hazırlamaları istenmelidir.
  • Eğitim-Öğretim ilklerinin öğrenci başarısındaki rolü hiçbir zaman göz ardı edilmemeli ve yerel tarih geri plana atılmamalıdır.
  • Çankırı’nın tarihi mekanlarında işlenecek derslerin okul dışı tarih öğretiminin bir parçası olduğu unutulmamalıdır.  Bu dersler büyük bir ilgi ve disiplin içerisinde yürütülmelidir. Öğrenciye bu mekanlarda işlenen konuların önemli olduğu hissettirilmelidir.
  • Çankırı Tarihi ve Kültürünü konu alan lise öğrencilerinin anlayabileceği ve gerektiğinde istifade edeceği –alternatif- derse  yardımcı bir tarih kitabı hazırlanmalıdır. ( Bu kitap şimdiye kadar Çankırı kültürü üzerine hazırlanmış olan akademik ağırlıklı kitaplar gibi değil. Tamamen öğrenciyi merkez alacak bir ders kitabı niteliğinde olmalıdır. İçerisinde Çankırı’yı anlatan hatıralar, şiirler, fotoğraflar konulmalı ve format olarak tarih ders kitaplarından geri kalmamalıdır.)
  • Derse yardımcı nitelikte Çankırı Tarihi ve Kültürünü anlatacak bu kitap Valilik ve İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nün tespit edeceği bir tarih komisyonu tarafından hazırlanmalı ve tarih eğitimi uzmanlarından da bu konuda destek istenilmelidir.
  • Çankırı tarihi ve kültürünün herkes tarafından benimsenmesi sağlamak amacıyla il içindeki sivil toplum örgütleri ve il içi ve dışındaki Çankırılı iş adamları ile gerektiğinde işbirliği halinde  bulunulmalıdır.
  • Tarih derslerinde kullanılması planlanan fakat eğitim öğretim açısından sağlıklı olmayan mekanların onarılarak, eğitim-öğretim hayatında istifadesinin sağlanabilmesi için Çankırı Belediyesi ve hayır sever derneklerden yardım talep edilmelidir.
  • Tarih öğretmenlerine Çankırı Tarihi ve Kültürünün; tarih eğitimi içerisinde nasıl kullanılabileceğini konu alan ve öğretmenleri bu konuda yetiştirmeyi hedefleyen hizmet içi eğitim seminerleri düzenlenmelidir.
  • Bu bildiri Valilik ve Milli Eğitim Müdürlüğünün onayı alındıktan sonra Çankırı Ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan tarih öğretmenlerinin istifadelerine sunulmalıdır.
  • Tarih eğitimi içerisinde bu plan ve program doğrultusunda aktif hale getirilen Çankırı Tarihi ve  Kültürünün Çankırı’yı kısa sürede yurt içi ve dışında hak ettiği noktaya getireceği gerçeği unutulmamalıdır.

 

 

 

 

 

 

 

KAYNAKÇA

 

ATÇEKEN, Zeki, Selçuklu Müesseseleri ve Medeniyeti Tarihi, Konya 1998

 

AYHAN, Bahattin, Çankırı Tarihi, Ankara 1998

 

BİNBAŞIOĞLU, Cavit, Genel Öğretim Bilgisi, Ankara 1994

 

BÜYÜKKARAGÖZ, Savaş, ÇİVİ, Cuma, Genel Öğretim Metotları Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Konya 1999

 

CERRAHOĞLU Eda , ÖZTÜRK, Mutlu, Çeviri: “Avrupa Konseyi Bakanlar Kurulunun 21.yy’da Tarih Öğretimi ile ilgili tavsiye Kararı”

 

DELİORMAN,Atlan , Lise Tarih 1, Bayrak yay.İstanbul 1994                                  

 

KAPLAN, Mehmet,  Kültür ve Dil, Dergah yay., s. İstanbul 1999

 

KARA, Kemal , Genel Türk Tarihi 3, İstanbul 1997

 

KÖSTÜKLÜ, Nuri,  Sosyal Bilgiler ve Tarih Öğretimi, Konya 1999

 

M.E.B Komisyon, Genel Türk Tarihi, İstanbul 2004

 

M.E.B. Komisyon, Lise Tarih 1,İstanbul 2004

 

MERÇİL, Erdoğan, MERÇİL, Büte , Lise Tarih 2, Altın Kitaplar yay. İstanbul 1991

 

METİN, Erhan, Tarih ve Kültür, Kayıkçı Ofset, Çankırı 2004

 

ÖZEY, Ramazan , Günümüz Dünya Sorunları,Aktif yay. İstanbul 2001

 

SAFRAN, Mustafa, “Tarih Öğretimi ve Çağdaş Müfredat Teorileri”  XII. Türk Tarih Kongresi, Ankara 1997

 

SAFRAN,Mustafa, ATA Bahri , “Okul Dışı Tarih Öğretimi” Gazi Ün.Eğitim Fak. Dergisi, C.18, Ankara 1998

 

TURAN, Osman, Türk Cihan Hakimiyeti Mefkuresi, Boğaziçi yay., C: I, İstanbul 1998

 

TURAN, Refik Turan, “Kültür Alanındaki Gelişmeler”, Türkiye Cumhuriyet Tarihi (Komisyon) , C.II, Atatürk Araştırma .Merkezi yay. Ankara 2002

 



[1] Zeki Atçeken, Selçuklu Müesseseleri ve Medeniyeti Tarihi, Konya 1998, s.113

[2] Erhan Metin, Tarih ve Kültür, Çankırı 2004, s.107

[3] Bahattin Ayhan, Çankırı Tarihi, Ankara 1998, s.132

[4] Bahaattin Ayhan, a.g.e, s.102

[5] Bahaattin Ayhan, a.g.e, s.200



Düzenleyen Erhan METİN - 27.11.2007 Saat 10:47
"Söz Ola kese savaşı, Söz ola Kestire Başı. Söz Ola ağulu aşı, yağ ile bal ede bir söz." (Yunus Emre)
Yukarı Dön
emine karsgöz Açılır Kutu Gör
Ziyaretçi
Ziyaretçi
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı emine karsgöz Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 01.01.2012 Saat 15:47
Çankırı'nın Tarihi ve Turistik Yerleri

Çankırı ilinde turizm sektörü henüz gelişmemiştir. Turizm bakımından çok zengin târihî eserlere sâhip olmasına rağmen konaklama ve alt yapı tesisleri azdır.

Çankırı Kalesi: Şehrin kuzeyinde Karatekin Tepesi üzerindedir. Romalılar, Bizanslılar Danişmendliler, Selçuklular ve Osmanlılar döneminde kullanılan kale, sağlamlığı ile ün yapmıştır. Günümüzde yıkık vaziyettedir. Kale içinde Romalılar döneminden kalma tüneller ve Danişmend kumandanlarından Emir Karatekin’in türbesi vardır.

Eskipazar Hisarı: Selçuklular devrinde yapılmıştır. Günümüzde harâbe hâlindedir.

Ulu Câmi: Kânûnî Sultan Süleymân tarafından mîmâr Sâdık Kalfa’ya yaptırılmıştır. 1522’de yapımına başlanan câmi, 1558’de bitirilmiştir. Zelzeleden zarar gören câmi, 1936’da tâmir edilmiş ve ilk yapı özelliğini kaybetmiştir.

İmâret Câmi: 1397’de Candaroğlu Kasım Bey tarafından yaptırılmıştır. 1916’da tâmir görmüştür.

Ali Bey Câmii: Ali Bey Mahallesindedir. 1609 târihli kitâbesi vardır. Mihrab ve minberi alçıdan olup, süslemesizdir.

Mirahor Câmii: 1797’de Tüfekçibaşı İsmâil Ağa tarafından yaptırılmıştır. Günümüzde harab bir hâldedir.

Taşmescid (Şifâhâne): Selçuklu Sultanı Alâeddîn Keykubâd tarafından 1335’te sağlık tesisi olarak yapılmıştır. Bir bölümü kalmıştır.

Çerkeş, Eskipazar ve Ilgaz ilçelerinde çeşitli kaya mezarlar vardır.

Mesire yerleri:

Ilgaz Dağları: Şiirlere ve türkülere konu olan Ilgaz Dağları, ormanlarla kaplı, yaylalarının havası ve suyu çok güzel olan bir dinlenme yeridir. Ilgaz Dağı millî park îlân edilmiştir. Çamlık, Fidanlık ve Korgun; ağaçlık, soğuk ve bol suları, temiz havası ile meşhur mesire yerleridir. Başdut köyünde kayalara oyulmuş mağaralar vardır.

Kaplıcaları:Çankırı, şifâlı sular bakımından oldukça zengin bir bölgedir. Fakat, bu suların bir çoğundan tesis yetersizliği sebebiyle faydalanılamamaktadır.

Acısu: Kurşunlu’nun 5 km kuzeybatısında Hacımuslu köyü yakınlarındadır. Mîde, barsak, karaciğer, safrakesesi ve pankreas hastalıklarına faydalıdır. Vücudun asit-baz dengesini düzenler.

Şerâfettin İçmesi: Eskipazar’ın Beytarla köyündedir. Karaciğer, safrakesesi, pankreas, mîde, barsak hastalıklarında faydalıdır.

Akkaya Hamamı: Eskipazar’ın İmamlar köyü yakınlarındadır. Kronik iltihaplarla, romatizma ve akciğer rahatsızlıklarına iyi gelir.

Şıhlar Nezle Suyu: İl merkezine 20 km uzaklıkta Bozaklı köyündedir.

Kazancı Mâden Suyu: Ilgaz ilçesinin Kazancı köyündedir. Mâden suyu, karaciğer, safrakesesi, mîde ve barsak rahatsızlıklarının tedâvisinde kullanılır.

Bozan Hamamı: Ilgaz ilçesinin, Aşağı Bozan ve Yukarı Bozan köyleri arasındadır. Sindirim sistemi rahatsızlıklarında faydalıdır.

Ilısılık Mâden Suyu: Ilgaz ilçesinin Ilısılık köyündedir. Mîde, karaciğer, barsak ve safrakesesi rahatsızlıklarında faydalıdır.

Çavundur Kaynakları: Kurşunlu ilçesinin Çavundur köyündedir. Banyoları deri hastalıklarına iyi gelir.

Bayramören İçmesi: Bayramören ilçesindedir. Mîde, karaciğer, safrakesesi ve barsak hastalıklarında faydalıdır.

Kükürt Köyü Kaynağı: Kurşunlu ilçesine bağlı Kükürt köyündedir. Sindirim sistemi rahatsızlıklarında faydalıdır.

Hışıldayı İçmesi: Kurşunlu ilçesine 30 km uzaklıkta Melan Deresi yakınındadır. Sindirim sistemi ve karaciğer hastalıklarının tedâvisinde faydalıdır.


Yukarı Dön
 Yanıt Yaz Yanıt Yaz
  Share Topic   

Forum Atla Forum İzinleri Açılır Kutu Gör

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.16
Copyright ©2001-2013 Web Wiz Ltd.
Yeni Sayfa 1

Güncel Sitemiz için tıklayınız.

Çankırı Araştırmaları Sitesi Ağustos 2013 3 ncü dönem sitesi

2002 yılından bu güne kesintisiz hizmet veren sitemizin binlerce yazı ve görselin bulunduğu arşivleri

2000-2005 I. Arşiv       2006-2013 II. Arşiv

 

Popup Örnek